Der kan være flere årsager til, at dit simkort er blevet spærret. Her kan du læse om de 3 mest almindelige årsager til et spærret simkort.
1. Det kan være, at du har forbrug udover dit abonnement, der overskrider beløbet på din saldomax.
2. Det kan også skyldes, at en faktura har overskredet forfaldsdatoen og dermed ikke er betalt i tide.
3. Grunden kan også være, at du eller administrator har bestilt nyt simkort i forbindelse med fx en stjålet eller bortkommen telefon.
Saldomax er et beløb mellem 0 og 3000 kr. som du kan sætte for hvor meget merforbrug, der skal være tilladt på dit eller dine medarbejderes abonnementer.
Merforbrug er alt forbrug, som ikke er en del af abonnementet. Fx hvis du ringer eller bruger data i udlandet, ringer til betalingsnumre, deltager i sms-afstemninger, sender donationer via sms, køber busbilletter via sms og lignende.
Hvad sker der, hvis man rammer saldomax?
Du kan altid bruge det indhold, der er en del af abonnementet - også selv om saldomax er sat til 0 kr. Du har derfor kun merforbrug, hvis du bruger mobilen til noget, som ikke er inkluderet i abonnement.
Når du rammer saldomax, bliver abonnementet spærret for dataforbrug, udgående opkald og afsendelse af sms'er. Det er stadig muligt at modtage opkald og sms'er. Saldomax bliver automatisk nulstillet den 1. i hver måned, hvor det spærrede abonnement automatisk genåbner.
Som standard har alle abonnementer et saldomax på 1500 kr. hver måned. Hvis du er administrator, kan du selv ændre saldomax til et beløb mellem 0 og 3000 kr.
Hvordan ændrer jeg saldomax?
Som administrator kan du indstille saldomax for hver medarbejder/hvert abonnement. Så kan du nemt vælge forskellige grænser for din virksomheds abonnementer, hvis dine medarbejdere har forskellige behov:
- Log ind på app.relatel.dk
- Klik på Områdemenu (de 9 prikker) øverst til venstre.
- Vælg derefter "Firmaadministration" under "Firmatjenester".
- Vælg nu "Medarbejdere" og klik på redigér ud for den medarbejder hvis saldomax, du gerne vil ændre på.
- Find punktet "Saldomax" i boksen "Stamdata".
- Skriv det ønskede beløb (0 kr. til 3000 kr/md) og klik på "Gem" nedenfor.
Hvilke abonnementer har saldomax?
Hos Relatel har du saldomax inkluderet på alle mobilabonnementer, abonnementer på 5G Internet (mobilt bredbånd) og M2M-abonnementer.
Virker saldomax i udlandet?
Ja, saldomax-grænsen er også aktiv, når du er i udlandet. Vær derfor opmærksom på, at du ikke kan modtage opkald, hvis du rammer saldomax, mens du er i udlandet.
OBS: Forbruget kan være forsinket, især når du er i udlandet. Specielt i lande uden for EU skal du være opmærksom på, at du nemt kan bruge data for mange penge på ganske kort tid. Du kan derfor opleve, at saldomax-grænsen kan blive stærkt overskredet inden abonnement spærres.
Hvis du har glemt at betale en faktura til tiden, vil din konto efter 3 betalingspåmindelser blive spærret, indtil alt udestående er betalt. Når Relatel modtager den forfaldne betaling, vil din konto automatisk blive åbnet igen.
For at undgå denne spærring anbefaler vi, at du tilmelder automatisk betaling på din Relatel-konto. Relatel tilbyder 2 forskellige måder, du kan betale dine fakturaer automatisk på. Disse kan du læse mere om her.
Nyt simkort ikke aktiveret
Hvis du eller administrator har bestilt nyt simkort til dig, fx fordi din telefon er blevet væk, skal du aktivere det nye simkort, før du kan tage det i brug. Når du aktiverer det nye simkort på app.relatel.dk, vil pin- og pukkode ændre sig i løbet af få øjeblikke. Du kan derefter bruge det nye simkort sammen med de nye koder. Læs mere om aktivering af simkort her.