Tilbage til oversigt Relatel Support

    Hvordan bestiller og aktiverer jeg et nyt fysisk simkort eller eSIM?

    Skrevet af Kundeservice

    • 27 maj 2025

    Hos Relatel kan du få enten et fysisk simkort eller et eSIM til dit mobilabonnement. Vi sender dig den simkorttype, som er valgt ved oprettelsen af abonnementet.

    Dit nye fysiske simkort, eSIM og eventuelle tilhørende datadelingskort vil automatisk være aktivt på opstartsdatoen eller flyttedatoen for mobilabonnementet. Det samme gælder for 5G Internet-simkort.
    Et fysisk simkort skal blot indsættes i enheden og kan nu tages i brug.
    Et eSIM skal scannes (QR-kode) - læs mere her.

    Hvis du bestiller et nyt fysisk simkort eller eSIM som erstatning for et defekt eller bortkommet simkort, skal det nye aktiveres ved modtagelsen. Vær opmærksom på, at du kun kan bestille et eSIM som erstatning for et andet eSIM, hvis din virksomhed er valideret med MitID.

     

    RELA_2113_Ikon_Simkort_48x48

    Aktivering af erstatningssimkort
    Hvis du bestiller et nyt fysisk simkort eller eSIM som erstatning for et bortkommet, stjålet eller defekt simkort, skal du huske at aktivere det nye simkort på app.relatel.dk, når du modtager det.

    Det nye fysiske simkort eller eSIM aktiveres samme sted, som du bestilte det - uanset om du er administrator eller medarbejder. Når du aktiverer det nye simkort eller eSIM, vil det gamle automatisk blive ugyldigt. 

    Når du har klikket på "Aktivér simkort"/"Aktivér nyt simkort" vil pin- og pukkode samt simkortnummer ændre sig i løbet af få minutter.

    Bemærk: Vi kan ikke garantere at aktivering af simkort virker, hvis du befinder dig i udlandet. Sørg derfor for at aktivere dit simkort inden du forlader Danmark.


    Bestil erstatningssimkort som medarbejder

    • Log ind på app.relatel.dk.
    • Klik på Områdemenu i øverste venstre hjørne (de 9 prikker) og vælg punktet "Mobil" under "Dine tjenester".
    • Vælg nu punktet “Mobil” i den nye menu.
    • Scroll ned til boksen "Mit mobil-simkort" eller "Mit datadelingskort".
    • Vælg én af følgende muligheder:
      Bestil nyt eSIM
      Bestil nyt (Fysisk simkort)
      Spær kort og bestil nyt
      (Vælg kun denne såfremt din telefon er blevet stjålet eller lignende.)

      Mit mobil-simkort
    • Husk at du skal aktivere dit nye simkort, når du modtager det:
      app.relatel.dk -> Områdemenu -> Dine tjenester - > Mobil -> Mobil -> Aktivér simkort
    • Har du bestilt eSIM, skal QR-koden scannes efter aktivering.
      Læs mere her.

    Aktiver dit simkort -medarbejder


    Bestil erstatningssimkort som administrator

    • Log ind på app.relatel.dk.
    • Klik på Områdemenu i øverste venstre hjørne (de 9 prikker) og vælg punktet "Firmaadministration" under "Firmatjenester.
    • Vælg herefter punktet "Medarbejdere".
    • Klik på "Rediger" ud for den pågældende medarbejder.
    • Scroll ned til boksen "Mit mobil-simkort" eller "Mit datadelingskort".
    • Vælg én af følgende muligheder:
    • Bestil nyt eSIM
      Bestil nyt (Fysisk simkort)
      Spær kort og bestil nyt
       (Vælg kun denne såfremt telefonen er blevet stjålet eller lignende.)

      Mit mobil-simkort
    • Husk at du skal aktivere det nye simkort, når du modtager det:
      app.relatel.dk -> Områdemenu -> Firmatjenester -> Medarbejdere -> Redigér -> Aktivér simkort
    • Har du bestilt eSIM, skal QR-koden scannes efter aktivering.
      Læs mere her.

    Aktiver nyt simkort - admin


    Hvad er hvad?

    Et eSIM består af en QR-kode.
    Et simkort til mobiltelefoni er mørkegrønt.
    Et datakort/datadelingskort til fx tablet eller router er lyserødt eller lysegrønt.

    Hvor ser jeg simkortnummeret?

    Uanset farven på simkortet står simkortnummeret på bagsiden. Nummeret er 11-20 cifre langt og starter med 8945. Dette nummer kaldes også et "ICCID" eller "ICC-nummer".

    Mit simkortnummer stemmer ikke overens

    Hvis simkortnummeret på dit Relatel-simkort ikke stemmer overens med det simkortnummer, der står på app.relatel.dk, skyldes dette sandsynligvis, at du har fået et nyt simkort tilsendt. Dette skal du starte med at aktivere. Når dette er gjort, vil simkortnummeret samt pin- og pukkode i app.relatel.dk skifte til det nye i løbet af få minutter. Læs mere her.

    Kan jeg få blanke simkort tilsendt?

    Ja, det kan du som udgangspunkt godt. Hvis du jævnligt opretter nye produkter og gerne vil have fysiske simkort liggende klar til brug på kontoret, så sig til. Dette kan nemlig aftales med kundeservice, som du kan kontakte på: kundeservice@relatel.dk

     

    Afhentning af simkort

    Ønsker du at afhente dit fysiske simkort, kan dette ske fra mandag til fredag mellem kl. 10.00 og 14.00 efter skriftlig aftale på nedenstående adresse. Husk at afhenter skal medbringe gyldigt billed-ID.

    Relatel
    Teglværksgade 18
    2100 København Ø

     

    Værd at vide

    • Du kan ikke bestille simkort til et hovednummer, da et hovednummer ligger i skyen. Et sky-nummer kan beskrives som et virtuelt nummer og har derfor ikke simkort tilknyttet.
    • Du kan ikke selv bestille et nyt simkort til et mobilnummer, som er under indflytning til Relatel. Hvis du ikke har modtaget dit simkort i første omgang, bedes du kontakte kundeservice hurtigst muligt.                
    • Vi kan ikke garantere at aktivering af simkort virker, hvis du befinder dig i udlandet. Sørg derfor for at aktivere dit simkort inden du forlader Danmark.