Tilbage til oversigt Relatel Support

    Hvordan flytter jeg mit nummer til Relatel?

    Skrevet af Kundeservice

    • 4 dec. 2024

    Læs nedenfor hvordan du flytter dit mobilnummer, fastnetnummer/ hovednummer eller din nummerserie til Relatel.

     

    Uanset hvilket nummer, du ønsker at flytte, skal du først oprette nummeret i dit Kontrolpanel på app.relatel.dk Dette gør du under enten "Hovednumre" eller "Medarbejdere" alt efter type af nummer/abonnement, du ønsker. Se detaljeret beskrivelse i sektionerne herunder.

    Når et nummer er oprettet og nummerflytningen er startet korrekt op, vil nummeret stå som "Afventer flytning" på din Relatel-konto.

    Modtag kald til dit fastnetnummer på mobilen

    Med en løsning hos Relatel kan du droppe din fastnettelefon men beholde dit fastnetnummer. Du kan nemlig lægge dit fastnetnummer op i skyen hos os og dirigere kaldene ind på dit mobilnummer. Og du kan selv vælge, om du vil have dit mobilabonnement hos os eller hos anden udbyder.

    Pris og binding

    Nummerflytning er gratis. Husk at tjekke om du har en bindingsperiode hos din udbyder, inden du flytter dine numre over. Du vil betale for dit abonnement hos din nuværende udbyder, indtil dit nummer flytter og/eller dit opsigelsesvarsel/bindingsperiode slutter. Du vil først betale for dit nummer hos Relatel, når det er flyttet hen til os.

    Fuldmagt og simkortnummer
    Gyldig fuldmagt og/eller simkortnummer (ICC-ID) skal være Relatel i hænde senest 45 dage efter oprettelse af din nummerflytning.

    Opsig ikke nummeret

    Hvis du ønsker at flytte et nummer, skal du ikke opsige det hos nuværende udbyder. Hvis et nummer står til opsigelse, kan man nemlig ikke også oprette en flytning på det.

    Overdragelse
    Nederst kan du også læse om mulighederne for overdragelse af numre ved fx nyt CVR-nummer eller ved ejerskifte af din virksomhed.


    Flyt et mobilnummer
    Flyt et fastnetnummer eller et hovednummer
    Flyt en nummerserie


    Flyt et mobilnummer

    For at flytte et mobilnummer til Relatel, skal vi bruge:
    - Nuværende simkortnummer:
    Sådan finder du SIM-kortnummeret
    - Fuldmagt fra den nuværende, juridiske ejer af nummeret:
    Sådan udfylder du fuldmagten

    Hvis du selv vil flytte et mobilnummer:

    Trin 1:
    - Gå ind i kontrolpanelet og tryk på "Medarbejdere"
    - Tryk på "Ny medarbejder"
    - Vælg ønskede mobilabonnement og evt. omstillingsprodukt 
    På næste side kan du trykke på "Vælg nyt nummer" eller "Flyt eksisterende nummer". Tryk på "Flyt eksisterende nummer".

    Trin 2:
    - Udfyld oplysningerne. Har du ikke SIM-kortet ved hånden, kan du indtaste det i kontrolpanelet under "Medarbejdere" efter din bestilling
    - Fortsæt med de næste skridt i bestillingen og gennemfør din bestilling

    Trin 3:
    - Klik på fanen "Medarbejdere", indtast nuværende simkortnummer og bekræft. Vælg herefter "Afgiv fuldmagt"
    - Udfyld oplysningerne på den nuværende juridiske ejer af nummeret.
    - Sæt flueben ved telefonnummeret du vil flytte
    - Klik på "Opret fuldmagt".

    Trin 4:
    - Download fuldmagten og tjek at oplysningerne er rigtige
    - Den juridiske ejer af nummeret skal underskrive fuldmagten. Det kan du gøre på 2 måder:
    1. Underskriv direkte på skærmen med din mus eller finger og klik "Gem".
    2. Eller print fuldmagten ud og underskriv den med kuglepen. 
    - Scan eller tag et billede af fuldmagten med underskrift, hvis du har printet den og upload filen i dit kontrolpanel under "Medarbejdere".

     

    Hvis du gerne vil have hjælp til at flytte et mobilnummer:

    Send en mail til kundeservice@relatel.dk med følgende information:
    - SIM-kortnummer. Dette nummer finder du på selve SIM-kortet eller sådan her
    - Underskrevet fuldmagt. Den finder du her 
    (Udfyld pdf'en direkte på din computer eller print den ud, skriv oplysningerne ind i hånden og scan den ind - så er den klar til at blive sendt).
    - Dato, hvor du ønsker at overflytningen skal finde sted.

    *Da leveringstiden fra Postnord kan være op til 5 dage, kan du tidligst flytte dit mobilnummer om 5 dage, medmindre du har et Relatel SIM-kort liggende allerede, som du kan aktivere på dit nye abonnement. Hvis dette er tilfældet, kan vi flytte nummeret indenfor 48 timer. Dit nye Relatel-simkort er aktivt få minutter efter, at dit nummer er flyttet.

     

    Flyt et fastnetnummer eller hovednummer

    Hvis du allerede har et fastnetnummer eller et hovednummer (der fx ligger på en server), så kan du nemt flytte det til Relatel. 


    Når du har bestilt en flytning af et fastnetnummer eller et hovednummer, får du et midlertidigt hovednummer. Det midlertidige nummer giver dig mulighed for at sætte din løsning op inden dit nummer kommer over. På den måde er din løsning klar til brug den dag dit fastnet-/hovednummer bliver flyttet.

    Du skal være opmærksom på, at ved flytning af et nummer til Relatel, vil din afgivende operatør ofte automatisk opsige evt. services tilknyttet dette nummer. Der kan være tilfælde, hvor dette ikke er hensigtsmæssigt. F.eks. hvis du flytter et fastnetnummer tilknyttet en ADSL-forbindelse, hvor du ønsker at beholde ADSL-forbindelsen som internet-forbindelse.
    Hvis dette er tilfældet, bør du kontakte din afgivende operatør og koordinere hvilke services, der henholdsvis opsiges og beholdes i forbindelse med flytningen.


    Hvis du selv vil flytte et fastnetnummer/hovednummer:

    Trin 1:
    - Gå ind i kontrolpanelet og tryk på "Hovednumre"
    - Tryk på "Nyt hovednummer"
    På næste side kan du trykke på "Vælg nyt nummer" eller "Flyt eksisterende nummer". Tryk på "Flyt eksisterende nummer"
    - Udfyld nummertype samt telefonnummer.
    - Vælg flyttedato, accepter betingelserne og giv dit hovednummer et navn
    - Klik på "næste", accepter betingelserne og godkend din bestilling
    - Du modtager nu en ordrebekræftelse

     

    Trin 2:

    - Klik på "Hovednumre" i kontrolpanelet
    - Tryk på knappen "Afgiv fuldmagt"
    - Udfyld oplysninger på nuværende juridiske ejer af nummeret
    - Sæt flueben ved telefonnummeret du vil flytte
    - Klik på "Opret fuldmagt".


    Trin 3:
    - Download fuldmagten og tjek at oplysningerne er rigtige
    - Den juridiske ejer af nummeret skal underskrive fuldmagten. Det kan du gøre på 2 måder:
    1. Underskriv direkte på skærmen med din mus eller finger og klik "Gem".
    2. Eller print fuldmagten ud og underskriv den med kuglepen.
    - Scan eller tag et billede af fuldmagten med underskrift, hvis du har printet den og upload filen til kontrolpanel -> Telefonnumre.

     

    Hvis du gerne vil have hjælp til at flytte et fastnetnummer:

    Send en mail til kundeservice@relatel.dk med følgende information:
    - Underskrevet fuldmagt. Den finder du her 
    (Udfyld pdf'en direkte på din computer eller print den ud, skriv oplysningerne ind i hånden og scan den ind - så er den klar til at blive sendt).
    - Oplysning om, hvornår du ønsker nummeret flyttet over.


    Når vi modtager fuldmagten, tager vi kontakt til det teleselskab, som dit nummer ligger hos, og sætter flytningen i gang. Der er en behandlingstid på 48 timer.

     

    Flyt en nummerserie

    Du kan nemt flytte en nummerserie til Relatel. En nummerserie er en samlet "pakke" af numre, der hænger sammen. Ofte er numrene i rækkefølge og går fra fx endetal 00-10.
    Hvis dit fastnetnummer eller hovednummer er en del af en nummerserie, skal du som udgangspunkt flytte hele serien på én gang. Du behøver kun at oprette det eller de numre, du skal bruge.
    Kender du ikke din nummerserie, skal du kontakte dit nuværende teleselskab og få dem til at oplyse dig om serien.


    Sådan flytter du en nummerserie:

    Send en mail til kundeservice@relatel.dk med følgende information:
    - Underskrevet fuldmagt med info om nummerserien. Den finder du her 
    (Udfyld pdf'en direkte på din computer eller print den ud, skriv oplysningerne ind i hånden og scan den ind - så er den klar til at blive sendt).
    - Oplysning om, hvornår du ønsker numrene flyttet over.


    Når vi modtager fuldmagten, tager vi kontakt til det teleselskab, som din nummerserie ligger hos, og sætter flytningen i gang. Der er en behandlingstid på 48 timer.

     

    Overdragelse ved ejerskifte

    Har du fået nyt CVR-nummer eller har dit firma skiftet ejer, skal der laves en såkaldt "overdragelse" af din Relatel-konto. Overdragelsesblanketten skal sendes til: kundeservice@relatel.dk.
    Inden du sender os filen, skal du sikre, at oplysningerne på det modtagende firma er opdateret på virk.dk med fx navn, adresse og firmamail.

    Find PDF-fil til overdragelse her. 

     

    Kan jeg annullere min nummerflytning?
    Hvis du ønsker at annullere din nummerflytning til Relatel, bedes du kontakte kundeservice: kundeservice@relatel.dk.
    Vær opmærksom på at du ikke umiddelbart kan annullere et abonnement, hvis du har godkendt binding på dette. I så fald vil du få tildelt et nyt nummer i stedet for flytning af dit eksisterende.

     

    Kan jeg flytte min aftale fra erhverv til privat hos Relatel?

    Nej, det kan du ikke, Relatel tilbyder udelukkende erhvervsaftaler. Dog kan du godt beholde din løsning hos Reletel, såfremt dit CVR-nummer lukker.
    Læs mere her.