Tilbage til oversigt Relatel Support

    Hvordan flytter jeg mit nummer til Relatel?

    Skrevet af Kundeservice

    • 23 jul. 2024

    Læs nedenfor hvordan du flytter dit mobilnummer, fastnetnummer, hovednummer eller din nummerserie.

    Nederst kan du også læse om mulighederne for overdragelse af numre ved fx et ejerskifte af din virksomhed.

    Nummerflytning er gratis. Husk at tjekke om du har en bindingsperiode hos din udbyder, inden du flytter dine numre over. Du vil betale for dit abonnement hos din nuværende udbyder, indtil dit nummer flytter og/eller dit opsigelsesvarsel slutter. Du vil først betale for dit nummer hos Relatel, når det er flyttet hen til os.

    For at du kan flytte et nummer til Relatel, skal du udfylde en fuldmagt. Den skal skrives under af den nuværende juridiske ejer af nummeret. Vi skal også bruge dit nuværende SIM-kortnummer til nummerflytningen. Nummeret kan du indtaste i dit kontrolpanel på app.relatel.dk under fanen "Medarbejdere" og/eller "Hovednumre".

    Det er vigtigt, at du giver os oplysningerne hurtigst muligt efter din bestilling. Opsigelsesfristen hos det nuværende teleselskab begynder nemlig først, når vi har fået fuldmagt og evt. SIM-kortnummer fra dig. Husk at vi skal have det senest 45 dage efter din bestilling, for at vi kan flytte nummeret. 

    Se nedenfor hvordan du flytter et mobilnummer, fastnetnummer/hovednummer eller en nummerserie. 

    Flyt et mobilnummer
    Flyt et fastnetnummer eller et hovednummer
    Flyt en nummerserie


    Flyt et mobilnummer
    For at flytte et mobilnummer til Relatel, skal vi bruge:
    - Nuværende simkortnummer (Sådan finder du SIM-kortnummeret)
    - Fuldmagt fra den nuværende, juridiske ejer af nummeret. (Sådan udfylder du fuldmagten)
    En juridisk ejer er den person, der står som ejer af nummeret hos det teleselskab, du skal flytte nummeret fra. Ofte er det en tegningsberettiget fra din virksomhed.

    OBS: Vær opmærksom på, hvornår din binding slutter hos den nuværende udbyder af nummeret. Hvis der stadig er binding på abonnementet, så vil du nemlig få en restopkrævning, hvis du flytter nummeret før bindingen er udløbet. Dette undgår du, hvis flytningsdatoen sættes til efter endt binding - så tages der både højde for restbinding og evt. opsigelsesvarsel.

    Hvis du selv vil flytte et mobilnummer:
    Følg disse 4 trin:

    Trin 1:
    - Gå ind i kontrolpanelet og tryk på "Medarbejdere"
    - Tryk på "Ny medarbejder"
    - Vælg hvilket mobilabonnement og evt. omstillingsprodukt personen skal have
    På næste side kan du trykke på "Vælg nyt nummer" eller "Flyt eksisterende nummer". Tryk på "Flyt eksisterende nummer".

    Trin 2:
    - Udfyld oplysningerne. Har du ikke SIM-kortet ved hånden, kan du indtaste det i kontrolpanelet under "Medarbejdere" efter din bestilling.
    - Fortsæt med de næste skridt i bestillingen og gennemfør din bestilling.

    Trin 3:
    - Udfyld oplysningerne på den nuværende juridiske ejer af nummeret.
    - Sæt flueben ved telefonnummeret du vil flytte
    - Klik på "Opret fuldmagt".

    Trin 4:
    - Download fuldmagten og tjek at oplysningerne er rigtige
    - Den juridiske ejer af nummeret skal underskrive fuldmagten. Det kan du gøre på 2 måder:
    1. Underskriv direkte på skærmen med din mus eller finger og klik "Gem".
    2. Eller print fuldmagten ud og underskriv den med kuglepen. 
    - Scan eller tag et billede af fuldmagten med underskrift, hvis du har printet den og upload filen i dit kontrolpanel under "Medarbejdere".

     

    Hvis du gerne vil have hjælp til at flytte et mobilnummer:
    Send en mail til kundeservice@relatel.dk med følgende information:
    - SIM-kortnummer. Dette nummer finder du på selve SIM-kortet eller sådan her
    - Underskrevet fuldmagt. Den finder du her 
    (Udfyld pdf'en direkte på din computer eller print den ud, skriv oplysningerne ind i hånden og scan den ind - så er den klar til at blive sendt).
    - Dato, hvor du ønsker at overflytningen skal finde sted.

    *Da leveringstiden fra Postnord kan være op til 5 dage, kan du tidligst flytte dit mobilnummer om 5 dage, medmindre du har et Relatel SIM-kort liggende allerede, som du kan aktivere på dit nye abonnement. Hvis dette er tilfældet, kan vi flytte nummeret indenfor 48 timer. Dit nye Relatel-simkort er aktivt få minutter efter, at dit nummer er flyttet.

     

    Flyt et fastnetnummer eller hovednummer
    Hvis du allerede har et fastnetnummer eller et hovednummer (der fx ligger på en server), så kan du nemt flytte det til Relatel. 

    Du skal bruge:
    - En fuldmagt fra den nuværende, juridiske ejer af nummeret. (Se hvordan du udfylder fuldmagten)
    En juridisk ejer er den person, der står som ejer af nummeret hos det teleselskab, du skal flytte nummeret fra. Ofte er det en tegningsberettiget fra din virksomhed.

    Når du har bestilt en flytning af et fastnetnummer eller et hovednummer, får du et midlertidigt hovednummer. Det midlertidige nummer giver dig mulighed for at sætte din løsning op inden dit nummer kommer over. På den måde er din løsning klar til brug den dag dit fastnet-/hovednummer bliver flyttet.

    Du skal være opmærksom på, at ved flytning af et nummer til Relatel, vil din afgivende operatør ofte automatisk opsige evt. services tilknyttet dette nummer.

    Der kan være tilfælde, hvor dette ikke er hensigtsmæssigt. F.eks. hvis du flytter et fastnetnummer tilknyttet en ADSL-forbindelse, hvor du ønsker at beholde ADSL-forbindelsen som internet-forbindelse.

    Hvis dette er tilfældet, bør du kontakte din afgivende operatør og koordinere hvilke services, der henholdsvis opsiges og beholdes i forbindelse med flytningen.

    OBS: Vær opmærksom på, hvornår din binding slutter hos det teleselskab, som du skal flytte nummeret fra. Hvis der er mere tid tilbage af bindingen, så vil du nemlig få restopkrævning fra teleselskabet. Dette undgår du, hvis flytningen først sættes til et tidspunkt efter endt binding.


    Hvis du selv vil flytte et fastnetnummer/hovednummer:
    Trin 1:
    - Gå ind i kontrolpanelet og tryk på "Hovednumre"
    - Tryk på knappen "afgiv fuldmagt"
    - Udfyld oplysninger på nuværende juridiske ejer af nummeret
    - Sæt flueben ved telefonnummeret du vil flytte
    - Klik på "Opret fuldmagt".

    Trin 2:
    - Download fuldmagten og tjek at oplysningerne er rigtige
    - Den juridiske ejer af nummeret skal underskrive fuldmagten. Det kan du gøre på 2 måder:
    1. Underskriv direkte på skærmen med din mus eller finger og klik "Gem".
    2. Eller print fuldmagten ud og underskriv den med kuglepen.
    - Scan eller tag et billede af fuldmagten med underskrift, hvis du har printet den og upload filen til kontrolpanel -> Telefonnumre.

     

    Hvis du gerne vil have hjælp til at flytte et fastnetnummer:
    Send en mail til kundeservice@relatel.dk med følgende information:
    - Underskrevet fuldmagt. Den finder du her 
    (Udfyld pdf'en direkte på din computer eller print den ud, skriv oplysningerne ind i hånden og scan den ind - så er den klar til at blive sendt).
    - Oplysning om, hvornår du ønsker nummeret flyttet over.


    Når vi modtager fuldmagten, tager vi kontakt til det teleselskab, som dit nummer ligger hos, og sætter flytningen i gang. Der er en behandlingstid på 48 timer.

     

    Flyt en nummerserie
    Du kan nemt flytte en nummerserie til Relatel. En nummerserie er en samlet "pakke" af numre, der hænger sammen. Ofte er numrene i rækkefølge og går fra fx endetal 00-10.
    Hvis dit fastnetnummer eller hovednummer er en del af en nummerserie, skal du som udgangspunkt flytte hele serien på én gang. Du behøver kun at oprette det eller de numre, du skal bruge.
    Kender du ikke din nummerserie, kan du kontakte det nuværende teleselskab og få dem til at oplyse dig om serien.

    Sådan flytter du en nummerserie:

    Send en mail til kundeservice@relatel.dk med følgende information:
    - Underskrevet fuldmagt med info om nummerserien. Den finder du her 
    (Udfyld pdf'en direkte på din computer eller print den ud, skriv oplysningerne ind i hånden og scan den ind - så er den klar til at blive sendt).
    - Oplysning om, hvornår du ønsker numrene flyttet over.


    Når vi modtager fuldmagten, tager vi kontakt til det teleselskab, som din nummerserie ligger hos, og sætter flytningen i gang. Der er en behandlingstid på 48 timer.

     

    Overdragelse ved ejerskifte

    Har du fået nyt CVR-nummer eller har dit firma skiftet ejer, skal der laves en såkaldt "overdragelse" af din Relatel-konto. Overdragelsesblanketten skal sendes til: kundeservice@relatel.dk.
    Inden du sender os filen, skal du sikre, at oplysningerne på det modtagende firma er opdateret på virk.dk med fx navn, adresse og firmamail.

    Find PDF-fil til overdragelse her. 

     

    Kan jeg annullere min nummerflytning?
    Hvis du ønsker at annullere din nummerflytning til Relatel, bedes du kontakte kundeservice: kundeservice@relatel.dk.
    Vær opmærksom på at du ikke umiddelbart kan annullere et abonnement, hvis du har godkendt binding på dette. I så fald vil du få tildelt et nyt nummer i stedet for flytning af dit eksisterende.