Når du holder ferie, bør du sørge for, at dit telefonsystem informerer dine kunder bedst muligt, imens du er væk. Vi har lavet en ferieguide med en tjekliste over de funktioner, du med fordel kan tage stilling til inden ferien. Så kan du nyde din ferie og slappe af med tanken om, at dine kunders henvendelser bliver håndteret professionelt - også selv om du ikke er tilgængelig på telefonen.
.png?width=415&height=249&name=Sommerferie%20tjekliste%20(500%20x%20300%20px).png)
Indstil åbningstider
Først og fremmest skal du huske at opdatere dine åbningstider, så dine kunder ikke ringer forgæves. For at du ikke skal lave alle dine åbningstider om i ferien, og huske at rette dem tilbage igen efter ferien, kan du bruge vores funktion "Undtagelser til åbningstider". Læs mere her.
I perioden, hvor undtagelsen er aktiv, vil den midlertidige åbningstid erstatte den normale. Med et enkelt klik kan du også indstille, at der skal være de samme åbningstider på helligdage som på søndage.
I perioden, hvor undtagelsen er aktiv, vil den midlertidige åbningstid erstatte den normale. Med et enkelt klik kan du også indstille, at der skal være de samme åbningstider på helligdage som på søndage.
Medarbejdere på ferie
De medarbejdere, der er på ferie, undgår at blive forstyrret unødigt ved at indstille telefonen til “forstyr ikke”. Kollegerne, der er tilbage på arbejdet, får derved også et nemt overblik over, hvem der er til rådighed. Læs mere her.
Husk også at sætte out-of-office på i mailsystemet og at markere i kalenderen, hvornår du er væk, så dine kolleger kan se det.
Undgå ekstraregning efter ferien
I ferien ændrer folks forbrug sig ofte. Det kan være forbrug i udlandet, data i sommerhuset eller for meget tale med vennerne. Derfor kan det ofte godt betale sig at opgradere til en større pakke i den periode, hvor medarbejderen holder ferie.
Husk at ændre abonnementer inden månedsskiftet. Det er også muligt at opgradere midt i måneden, men der skal du være opmærksom på, at det har øgede omkostninger. Og vi kan heller ikke garantere at et pakkeskift slår igennem, hvis telefonen befinder sig i udlandet. Læs mere her.
I ferien ændrer folks forbrug sig ofte. Det kan være forbrug i udlandet, data i sommerhuset eller for meget tale med vennerne. Derfor kan det ofte godt betale sig at opgradere til en større pakke i den periode, hvor medarbejderen holder ferie.
Husk at ændre abonnementer inden månedsskiftet. Det er også muligt at opgradere midt i måneden, men der skal du være opmærksom på, at det har øgede omkostninger. Og vi kan heller ikke garantere at et pakkeskift slår igennem, hvis telefonen befinder sig i udlandet. Læs mere her.
Luk for apps i udlandet
Husk at mange smartphone-apps opdaterer automatisk, og at man derfor kan komme til at bruge data, uden at man ved det. Dette kan man undgå ved at slå mobildata fra i telefonen, når man rejser udenlands:
Android: Slå mobildata fra under Indstillinger -> dataforbrug -> mobildata
iPhone: Slå mobildata fra under Indstillinger -> mobil -> mobildata
iPhone: Slå mobildata fra under Indstillinger -> mobil -> mobildata
Luk for dataforbrug i udlandet
Hvis din medarbejder slet ikke skal kunne bruge sin mobil i udlandet, så kan du som administrator indstille det i app.relatel.dk:
Områdemenu -> Firmaadministration -> Medarbejdere -> Redigér (ud for den relevante medarbejder) -> Tilladt mobilforbrug
Dataforbrug udover pakken
Her kan du bestemme, hvad der skal ske ved overforbrug af data ( "luk for data" eller "nedsæt hastighed"). Systemet er automatisk sat til "luk for data".
Dataforbrug udover pakken
Her kan du bestemme, hvad der skal ske ved overforbrug af data ( "luk for data" eller "nedsæt hastighed"). Systemet er automatisk sat til "luk for data".
Emojis i dine SMS'er
Husk, at emojis (emoticons) ofte består af flere tegn. En normal SMS rummer 160 tegn. Med flere emoticons i samme besked, skal beskeden derfor være kortere, hvis ikke den skal tælle som to eller tre sammenkædede beskeder.
Hvis du vil se, hvor mange tegn en emoticon bruger, så skal du i dine indstillinger slå "antal tegn" til under SMS. Vil du have et billigere alternativ til emoticons, foreslår vi, at du laver smileyer ud af symboler i stedet for :-)
Husk, at emojis (emoticons) ofte består af flere tegn. En normal SMS rummer 160 tegn. Med flere emoticons i samme besked, skal beskeden derfor være kortere, hvis ikke den skal tælle som to eller tre sammenkædede beskeder.
Hvis du vil se, hvor mange tegn en emoticon bruger, så skal du i dine indstillinger slå "antal tegn" til under SMS. Vil du have et billigere alternativ til emoticons, foreslår vi, at du laver smileyer ud af symboler i stedet for :-)
Kundehenvendelser i ferien
Aftal indbyrdes inden feriestart, hvilken proces virksomheden skal følge i forhold til kundehenvendelser i ferien. Skal man kunne lægge en besked på dit hovednummer - og hvem følger i øvrigt op på dem efter ferien?
Eller skal der være et nødnummer, man kan ringe til?
Husk at informere kunden om, hvordan I er til rådighed under ferien, for eksempel gennem en telefonsvarerbesked. Husk evt. også at indtale en feriehilsen på din mobils telefonsvarer. Læs mere her.
Eller skal der være et nødnummer, man kan ringe til?
Husk at informere kunden om, hvordan I er til rådighed under ferien, for eksempel gennem en telefonsvarerbesked. Husk evt. også at indtale en feriehilsen på din mobils telefonsvarer. Læs mere her.
Tilpas din velkomthilsen
Tilpas din velkomsthilsen på dit hovednummer, så dine kunder bliver taget godt imod, selv om du holder ferielukket. Giv dem evt. mulighed for at indtale en hilsen på din telefonsvarer eller henvis dem til at sende dig en e-mail. Så kan du bedre undgå ærgerlige overraskelser efter ferien, og du slipper for frustrerede kunder. Læs mere her.
Tilbage er der kun at sige: Rigtig god ferie til dig og dine medarbejdere!