Tilbage til oversigt Relatel Support

    Kom godt i gang med datakald fra din mobil

    Skrevet af Kundeservice

    • 30 sep. 2025

    Du har mulighed for at bruge Relatels mobilapps til at foretage datakald. Med datakald kan du modtage og foretage opkald via en internetforbindelse – uafhængigt af din mobildækning.

    Du kan både lave datakald fra mobilapp, desktopapp eller via en browser. I denne artikel gennemgår vi datakald på mobilappen til iPhone og Android.

    Hvad kræver det?
    Med virksomhedsabonnementerne Contact Center og Unlimited har alle omstillingsbrugere adgang til denne funktion.

    Hvem kan opsætte det?
    Den enkelte omstillingsbruger kan opsætte funktionen.

     

    Mobiltelefoni

    Mobilappen til iPhone (iOS)  
    Mobilappen til iPhone og iPad er løsningen for dig, der gerne vil bruge din mobiltelefon til at tale med kunder og kollegaer – uden at være afhængig af simkort og mobildækning. Det eneste, der er påkrævet, er en god internetforbindelse.

    Download on the App Store

     

    Mobilappen til Android

    Du kan også hente mobilappen til din Android-telefon eller -tablet, så du nemt kan bruge Datakald uden en computer.

    Download Relatels mobilapp til Android


    Kan man bruge "ring ud som hovednummer" med datakald på mobilappen?
    Med datakald kan du bruge funktionen “Ring ud som hovednummer”. Det vil sige, at du kan vise dit hovednummer, når du ringer ud – også selvom du ikke har mobilabonnement hos Relatel.


    Hvad koster datakald?
    Det er gratis i Danmark, og når du ringer til alm. danske numre – også fra udlandet. Det koster normal mobiltakst til udenlandske numre.
    Se her, hvad prisen er for de lande, der ikke er med i udlandspakkerne.

    For at forhindre misbrug af datakald er der indlagt en spærring, så du kun kan ringe til numre, hvor
    minutprisen er max. 3,50 kr. for det første minut. Dette gælder også opkald til nogle lande .

    Skal jeg have et mobilabonnement hos Relatel for at bruge Datakald?
    Nej, det behøver du ikke. Bare du har de korrekte abonnementer som beskrevet øverst i artiklen.

    Hvis du gerne vil modtage opkald via dit hovednummer på din mobiltelefon uden at have Relatel-appen åben, skal dit mobilnummer indtastes på din profil. 

    Det kan du som administrator gøre ved at følge disse trin på app.relatel.dk:
    Områdemenu -> Firmatjenester -> Firmaadministration -> Medarbejdere -> Redigér (ud for relevant profil) -> Redigér eksterne telefonnummer - > Gem.

     

    Hvad sker det med mit opkald, hvis jeg kommer udenfor WiFi-dækning? 
    Hvis du er i gang med et opkald med datakald, og du fx går eller kører udenfor WiFi-dækning, vil opkaldet blive afbrudt. 

    Kan jeg slå højttaler til på et datakald?
    Ja, det kan du. Du skal blot klikke på højttaler-ikonet for at slå funktionen til eller fra - se billedet herunder:

    IMG_3272


    Kan datakald bruges i hele verden? 

    Nej, det kan det ikke. Du kan bruge datakald i langt de fleste lande, men på grund af lokal lovgivning er det dog ikke muligt at bruge datakald i Kina og Dubai. 

    Hvor meget data bruger et datakald?
    Datakald bruger ikke meget – det svarer cirka til at streame på Spotify. Men vær opmærksom på, at dataforbrug i udlandet er til udlandstakst.

     

    Husk, hvis du sletter mobilappen eller opsiger din omstillingsbruger
    Hvis du vil slette Relatel-appen på din mobil, eller hvis du opsiger din omstillingsbruger, så husk at deaktivere datakald i appen inden. Ellers risikerer du at miste opkald, da de stadigvæk vil forsøge at få forbindelse gennem den slettede app. 

    Hvis du allerede har slettet appen eller opsagt din omstillingsbruger, kan du stadig slå datakald fra via browser på app.relatel.dk - det gør du her:
    app.relatel.dk -> Områdemenu -> Dine tjenester -> Mobil -> Mobil -> Deaktiver datakald -> Bekræft

     

    Design uden navn (2)-1  

     

    CTA Android-1CTA Apple-1