Tilbage til oversigt Relatel Support

    Hvordan optager jeg opkald via mit hovednummer?

    Skrevet af Kundeservice

    • 25 sep. 2025

    Som omstillingsbruger hos Relatel kan du optage både ind- og udgående opkald via dit hovednummer. Det gælder kald via et eller flere af dine hovednumre i skyen herunder et internationalt hovednummer. Funktionen kan også benyttes, når en bruger ringer ud via sit direkte nummer, da et direkte nummer hos Relatel også ligger i skyen.

     

    Hvad kræver det?
    Denne funktion er indeholdt i virksomhedsabonnementerne Contact Center og Unlimited.

    Hvem kan opsætte det?
    Administrator på din Relatel-konto kan opsætte funktionen på de respektive hovednumre i skyen.


    Indtaling

    Værd at vide

    • Som noget helt nyt kan du nu vælge, at dine kunder aktivt skal fravælge optagelse i stedet for aktivt at tilvælge optagelse. Denne funktion hedder "Optag medmindre fravalgt".
    • Optagelse af opkald via Relatel, kan ikke benyttes til at optage ind- eller udgående opkald via dit mobilnummer.
    • Optagelse af udgående opkald via et hovednummer forudsætter, at du har et mobilabonnement hos Relatel, eller at du benytter datakald.
      Læs mere om datakald her.

    Sådan optager du opkald via dit hovednummer 

    • Log ind på app.relatel.dk.
    • Klik på Områdemenu (de 9 prikker) øverst til venstre.
    • Klik på "Hovednummer" under "Firmatjenester"
    • Klik på "Hovednumre" under "Redigér".
    • Klik nu på "Redigér" ud for det relevante hovednummer.
    • I punktet "Optagelse" kan du nu klikke de relevante bokse af.
    • Husk at gemme når du er færdig.

    Optagelse af opkald-1

    Vigtigt om indgående opkald:
    Indgående opkald via hovednummer gemmes automatisk i 30 dage, medmindre du ændrer dette i drop down-menuen som vist ovenfor. Her kan du vælge mellem 30 dage, 3 måneder eller 1 år.


    Vigtigt om udgående opkald:
    Du skal manuelt klikke "Gem" på et udgående kald inden for 1 time, hvis du vil gemme optagelsen.
    Tidsgrænsen er til for at beskytte jer mod utilsigtet at gemme optagelser, som I ikke har lov til at gemme.

    Når du har gemt opkalde, gemmes det i den periode, du har indstillet som vist ovenfor. Hvis du vil gemme opkaldet i længere tid, så kan du downloade det manuelt ved at klikke "hent" på opkaldet (inden optagelsen udløber). Vær dog opmærksom på at overholde GDPR-reglerne.

     

    Aktivt samtykke til optagelse af opkald

    Du har mulighed for at indhente aktivt samtykke fra jeres kunder, så jeres opkaldsoptagelser er i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne. Alternativt kan du vælge, at dine kunder aktivt skal fravælge optagelse.
    Læs mere om aktivt eller passivt samtykke til optagelse af opkald via dit hovednummer her.


    Kan jeg slette en optagelse af et opkald?
    Ja, hvis du er administrator på jeres Relatel-konto, kan du slette optagelsen ved at gå ind på opkaldet og klikke på de tre menu-prikker.

     

    Hvor aflytter jeg optagelserne?
    Optagelserne kan aflyttes via app.relatel.dk ved at klikke ind på:
    Contact Center -> Oversigt -> Opkald
    Ud for det enkelte optagede opkald, vil der være en mikrofon, som du kan klikke på for at aflytte opkaldet.


    Hvem kan lytte til optagelserne?
    Optagelser af indgående opkald til et hovednummer kan aflyttes af administrator samt medarbejderen, der modtog opkaldet.
    Udgående opkald fra et hovednummer kan kun aflyttes af den medarbejder, der foretog opkaldet.