Kender I det med, at ens internetforbindelse ikke virker, lige når man skal bruge den mest? Der er nok flere, der oplever internetproblemer på hjemmearbejdspladsen fra tid til anden, så her kommer 8 tips og tricks fra vores IT-afdeling.
Her er de bedste tips fra os
1. Afkobl de enheder, som er på wifi, men som ikke har brug for det lige nu. Enten ved at slå wifi fra eller ved at slukke enheden. Mange enheder kører automatiske opdateringer eller “taler” sammen med cloudsystemer, så ved at slukke dem bliver der mere internet-juice til de andre.
2. Hvis I er mange, der er på internettet på én gang, fx hvis ungerne ser Netflix, og I downloader filer eller har videoopkald, så kan internetforbindelsen blive belastet. Det kan hjælpe at fordele det ud i tidsperioder, så I ikke er på med det hele på én gang.
3. Hvis du kun er dig på, men oplever dårlig forbindelse, så kan du via et kabel koble dig direkte på din router i stedet for at køre med trådløs forbindelse.
4. Ved videokald, hvor forbindelsen er dårlig, kan det hjælpe at slå kameraet fra, så det kun er din stemme der deltager i mødet. Du kan også sætte videokaldet til lav opløsning.
5. Brug internetdeling på din telefon som internet på computer eller tablet, hvis dit mobilnetværks forbindelse er god nok indenfor.
6. Tjek din forbindelse på speedtest.net eller TDC Netperform app. Her kan du se, hvad din computer kører af hastighed. Så kan du se, om det reelt er lige så lav hastighed som det føles (i mit tilfælde var det virkelig ringe). Du kan eventuelt prøve at slukke for wifi på andre enheder og se hvad det betyder for din hastighed. Download-hastigheden skal helst være over 20 mbit.
7. Få en fast internetforbindelse. Hvis der allerede ligger kabler i dit område, så vil det relativt hurtigt kunne etableres. (Dette er ikke noget Relatel udbyder, så der kan vi desværre ikke hjælpe)
8. Få 5G Internet (mobilt bredbånd). Det kan bruges som et ekstra internetforbindelse og som en backup til en fast forbindelse, hvis mobilnetværket i området er godt. I mit tilfælde kan det fx bruges som en ekstra forbindelse, så vi kan dele os op i nogle der er på wifi og nogle der er på 5G Internet og dermed brede belastningen ud.
5G Internet som løsning
5G Internet er en nem måde at få ekstra data og internetforbindelse på. Den kræver ikke den store installation og så giver den oftest et bedre upload (som bruges til fx. videokald) end en fast internetforbindelse.
5G Internet skal bruge hardware. Det kan være en tablet, som du sætter simkortet i, eller en router. Der kan være lidt forskel på routere: Relatels router B618 har såkaldt carrier aggregation, der giver op til den dobbelte hastighed som B525. Men B525 har til gengæld mulighed for antennetilslutning, som er godt, hvis du har dårlig internetforbindelse indenfor og ønsker at have lige så god dækning indenfor som udenfor.
Der findes to slags antenner. En “omnichannel antenne” placerer du udenfor det sted på din matrikel, hvor der er bedst forbindelse. En 10 meter lang ledning fører signalet indenfor til din router. En “directional antenne” giver bedre forbindelse, men den kræver at du kan se mobilmasten og pege antennen direkte mod den, uden at træer osv. står i vejen. Du kan bruge TDCs dækningskort til at se cirka hvor mobilmasten står, så du får en indikation af, hvilken retning du skal kigge i.
Allerede kunde?
Køb dit nye 5G Internetabonnement på app.relatel.dk:
Områdemenu -> Firmatjenester -> Medarbejder -> Ny medarbejder
Ny kunde?
Du kan se og købe Relatels erhvervspakker her.