Det er frustrerende, når teknikken driller. Heldigvis kan det som oftest løses, og du kan faktisk tit klare det selv. Hvis du oplever udfordringer med din router, er der nogle ting, du selv kan forsøge for at afhjælpe problemet. Dem vil vi gennemgå i denne supportartikel.
Hos Relatel tilbyder vi 5G Internet (mobilt bredbånd).
For at benytte dit 5G Internet via Relatel, skal du bruge 2 ting:
Et datasimkort og en router/modem/dongle.
Hvis det driller, kan du gennemgå nedenstående fejlsøgningsliste.
Har du tændt/opladt din router/modem eller dongle?
Tjek: Tjek om din enhed er opladet, har friske batterier i eller er tilsluttet en strømforsyning.
Løsning: Sørg for at ovenstående er håndteret.
Er simkortet indsat korrekt?
Tjek: Det er altid en god ídé at sikre, at simkortet er korrekt indsat i enheden.
Løsning: Tag det ud og prøv at sætte det i igen. Du vil høre et lille "klik", når kortet er korrekt indsat.
Er abonnementet aktivt?
Tjek: Dernæst skal du sikre dig, at dit abonnement er aktivt - altså at det er trådt i kraft. På app.relatel.dk kan du tjekke dette under: -> Områdemenu -> Firmatjenester -> Firmaadministration -> Abonnementer
Løsning: Er dit abonnement endnu ikke aktivt, kan du kontakte os - så hjælper vi gerne med at skubbe det i gang før den aftalte opstartsdato.
Bruger du det korrekte simkort?
Tjek: Du skal sikre dig, at det er det korrekte simkort, du har sat i din enhed. Du kan tjekke simkortnummeret i app.relatel.dk -> Områdemenu -> Firmatjenester -> Firmaadministration -> Medarbejdere -> Redigér (ud for den relevante brugerprofil) -> Mit mobil-simkort -> Simkortnummer.
Løsning: Hvis dit simkortnummer ikke stemmer overens med det oplyste, skal du finde det korrekte simkort frem og benytte dette. Har du ikke det korrekte simkort, kan du kontakte os - så hjælper vi dig videre.
Har du mere data?
Tjek: Hvis dit abonnement er aktivt, men pludselig stopper med at virke, kan det skyldes, at du har opbrugt din datamængde. Dette kan du også tjekke op på i app.relatel.dk -> Områdemenu -> Firmatjenester -> Firmaadministration -> Mobilforbrug
Løsning: Er din data opbrugt kan du genkøbe dit abonnement eller opgradere det til et større. Læs mere her.
Har dit simkort pinkode?
Tjek: Er dit simkort lyserødt eller lysegrønt? Hvis ja, så er det et datasimkort uden pinkode. Hvis kortet er mørkegrønt, er det et mobilsimkort og har en pinkode.
Løsning: Sæt kortet i en telefon og fjern pinkoden. Du kan finde hjælp på fx Google i fht. denne proces på din specifikke mobiltelefon. Når koden er fjernet, kan kortet bruges i din router/modem.
Virker simkortet i en anden enhed?
Tjek: Sæt simkortet i en anden enhed fx en telefon og tjek, om du kan bruge data derfra. Hvis nej, kan det skyldes et defekt simkort.
Løsning: Bestil et nyt simkort via app.relatel.dk -> Områdemenu -> Firmatjenester -> Firmaadministration -> Medarbejdere -> Redigér (ud for den relevante brugerprofil) -> Mit mobil-simkort -> Bestil nyt
Ønsker du at ændre WiFi-kanal på din router?
Hvis du oplever, at din internetforbindelse er langsom, så kan du forsøge at ændre WiFi-kanal manuelt på din router.
Læs mere om dette her.

Godt at vide om din routers placering
- Du kan tjekke forventet signalstyrke ved at slå din adresse op her:
https://daekning.tdc.dk/tdcnetmap_ext_tile2/ - Jo mørkere farven i et område på kortet er, jo stærkere er signalet. Sæt derfor routeren så tæt på nærmeste mørke område som muligt.
- Hold god afstand til vægge, skabe og metalgenstande.
- Hold routeren væk fra andet trådløst udstyr, så de ikke forstyrrer dit signal. Det kan fx være mikrobølgeovne, babyalarmer, trådløse telefoner og lignende.
Din hastighed bliver påvirket af afstanden til nærmeste mast og af eventuelle forstyrrelser i dine omgivelser.
Hvis du vil tjekke hastigheden på din enhed med en såkaldt "speed test" kan du gøre det her.
Der kan være op til 64 personer tilkoblet en B535- eller B618-router samtidig.
Hjælp til WiFi-kode: Find netværksnavn (SSID) og WiFi-kode (WiFi Key) på din router.