Relatels blog

    Hurtigere mobilnetværk i fremtiden - farvel til 3G fra 2022

    Skrevet af Cæcilie Hansen

    • 8 dec. 2020
    • læsetid 6 min.

    Bruger du også mere data på mobilen end for 5 år siden?

    Så minder du om størstedelen af danskerne, og det stiller store krav til hastigheden på mobilnetværket.

    Derfor planlægger TDC NET at begynde at udfase 3G-mobilnetværket fra udgangen af 2022 for at skabe mere plads til de hurtigere 4G og 5G-netværk.

    I Relatel benytter vi os af TDC NETs mobilnet, og det betyder, at du også i fremtiden kan være sikker på at få de hurtigst mulige hastigheder på mobilnettet.

    Netværk

    3G-netværket begynder at blive udfaset tidligst ved udgangen af 2022, så du har de næste 2 år til at overveje, om du vil investere i en ny mobil, hvis din nuværende model er mere end 5 år gammel.

    Uanset hvilken telefon du har, kan du dog stadig fortsætte med at br
    uge den til at tale i - også efter 2022. Det bruger din telefon 2G-netværket til, og det er der ikke planer om at udfase.

     

    Er du i tvivl, om du er klar til at vinke farvel til 3G-netværket, og om du stadig kan bruge din nuværende telefon, så se svarene på de oftest stillede spørgsmål nedenfor.

     

    Spørgsmål og svar om udfasning af 3G-mobilnettet

    Hvorfor skal 3G-netværket udfases?

    - Brugen af datatjenester, som fx streaming og hjemmearbejde, har ført til en gennemsnitlig årlig stigning i dataforbruget via mobilnetværket på omkring 35-40 procent. Der er derfor et kæmpe behov for hurtige mobilnetværk - også i fremtiden.

    For at du kan være sikker på, at du også kan have hurtigt mobilnetværk fremover, skal der være plads til 4G og 5G-teknologien på mobilmasterne. Derfor skifter TDC NET software i alle deres mobilmaster, og fjerner det langsommere 3G-netværk.
    Langt det meste tale- og datatrafik kører i dag allerede via 4G-netværket, og med udrulningen af 5G-netværket bliver mobilnettet fremtidssikret.

     

    Hvornår lukker 3G-netværket?

    - TDC NET begynder at lukke for 3G-netværket tidligst ved udgangen af 2022. Der kan derfor gå længere tid før 3G er udfaset på den sidste mobilmast.

     

    Lukker 2G-netværket også?

    - Nej, TDC NET har ikke konkrete planer om at lukke for 2G-netværket.

     

    Hvad betyder lukningen for mig?

    - Du kommer til at opleve hurtigt mobilnetværk - også i fremtiden, selv om dataforbruget fortsætter med at stige. Hvis din mobil er mere end 5 år gammel, kan det betyde, at du skal overveje, om det er på tide at investere i en nyere model, der kan bruge 4G eller 5G. Se hvilke modeller, du ikke længere kan bruge, i skemaet længere nede på siden.

    Du skal også være opmærksom på, om du har noget andet udstyr, der ikke understøtter 4G, som fx et simkort i en router eller navigation i bilen. Du vil som regel kunne se på selve udstyret, hvilket netværk det bruger.

     

    MobiltelefoniKan jeg stadig bruge min mobil, når 3G lukker?

    - Har du en nyere mobil (under 5 år gammel), kan du stadig bruge den, når 3G-netværket bliver udfaset.

    Er din mobil af ældre dato, vil du stadig kunne tale og sende SMS'er på 2G. Du vil måske kunne mærke, at det tager lidt længere tid at ringe op, og din dataforbindelse vil være temmeligt begrænset.

    I skemaet herunder kan du se, om din mobil er på listen over modeller, du ikke længere kan bruge, når 3G lukker.

    Apple Samsung Doro
    - iPhone 4
    - iPhone 4S
    - Xcover 271
    - Galaxy Xcover 2
    - Galaxy Trend Plus
    - Xcover 550
    - Galaxy S3
    - Galaxy S2
    - Galaxy J1
    - Galaxy Young

    - 6530 / 6531 / 6525 / 6520
    - PhoneEasy 624
    - PhoneEasy 615
    - PhoneEasy 530X
    - PhoneEasy 632

    - PhoneEasy 621

    - PhoneEasy 631
    - PhoneEasy 520X
    - Liberto 650
    - Liberto 820
    Nokia Emporia

     

    - 301
    - 3310
    - C2-01
    - 2730 Classic
    - Lumia 630

    - Select
    - Classic
    - V500
    - Euphoria 3G

     


    Kan jeg bruge tale via 4G (også kendt som VoLTE)?

    - Vi knokler MEGET hårdt på at kunne tilbyde dig både 4G-tale (VoLTE) og wifi-tale i ganske nær fremtid. Hvis du har en telefon, der har mulighed for VoLTE, kan du derfor få glæde af dette, lige så snart vi kan tilbyde dig denne mulighed. Det skal vi selvfølgelig nok fortælle dig meget mere om senere :)

     

    Hvilke mobiler har 4G-data, men ikke 4G-tale (VoLTE)?

    - Mobilerne i skemaet nedenfor har ikke 4G-tale (VoLTE-funktion), så du kan opleve, at det går langsommere at foretage opkald og sende SMS'er, da det kommer til at ske på 2G-netværket. Du kan heldigvis stadig bruge mobilen til at gå på nettet med via 4G.

     

    Apple Samsung Huawei
    - iPhone 5s
    - iPhone 5
    - iPhone 5c
    - Galaxy Xcover 3
    - Galaxy S5
    - Galaxy S4
    - Galaxy J3 (2016)
    - Galaxy A3
    - Huawei Honor 8


    Har jeg 4G og 5G på mit abonnement?

    - Der er adgang til 4G-netværket på alle vores abonnementer med data, så din forbindelse kommer an på hvilken telefon eller hvilket udstyr, du sætter dit Relatel-simkort i, og hvordan dækningen er i dit område.

    Du kan få glæde af det endnu hurtigere 5G-netværk, hvis du har et af vores mobilabonnementer "Fri tale + 100GB data" eller "Fri tale og fri data".
    Hvis du har mobilt bredbånd hos os, har du også adgang til 5G med abonnementet "Mobilt bredbånd 1000 GB".

     

    Hvordan er 4G og 5G-dækningen på min adresse?

    4G-netværket er i dag det primære mobilnetværk, som du kan bruge til både tale og data. Derudover har 90% af Danmarks befolkning mulighed for 5G-dækning fra december 2020.

    Tjek dækningen i dit område her.

     

    Skal jeg have nyt simkort, når 3G lukker?

    - Nej, du kan fint fortsætte med at bruge dit eksisterende simkort.

     

    Hvordan ser jeg, om mit udstyr bruger 3G?

    - Du vil som regel kunne se det direkte i displayet på det udstyr, du bruger (fx på en tablet eller dongle), eller i manualen til udstyret. 3G kan også hedde det knap så mundrette navn "WCDMA".

     

    Skal jeg genstarte min mobil eller mit udstyr, når 3G-netværket lukker?

    - Det kommer lidt an på selve hardwaren, men i langt de fleste tilfælde behøver du ikke at gøre noget.

     

    Savner du svar på dit spørgsmål om udfasningen af 3G, så kontakt endelig kundeservice på 71 99 99 99 eller kundeservice@relatel.dk.

    Produktnyheder