Relatels blog

    Hurtigere mobilnetværk i fremtiden - farvel til 3G

    Skrevet af Cæcilie Hansen

    • 8 dec. 2020
    • læsetid 6 min.

    Opdatering: 25. august 2022 udsendte TDC NET en pressemeddelelse om udfasningen. Tidsplanen er stadig, at 3G vil blive udfaset i starten af 2023. Læs pressemeddelelsen

    Bruger du også mere data på mobilen end for 5 år siden?

    Så minder du om størstedelen af danskerne, og det stiller store krav til hastigheden på mobilnetværket.

    Derfor planlægger TDC NET at begynde at udfase 3G-mobilnetværket fra januar 2023 for at skabe mere plads til de hurtigere 4G og 5G-netværk.

    I Relatel benytter vi os af TDC NETs mobilnet, og det betyder, at du også i fremtiden kan være sikker på at få de hurtigst mulige hastigheder på mobilnettet.

    Netværk

    3G-netværket begynder at blive udfaset i begyndelsen af 2023, så du skal til at overveje at investere i en ny mobil, hvis din nuværende model er mere end 5 år gammel.

    Uanset hvilken telefon du har, kan du dog stadig fortsætte med at br
    uge den til at tale i - også efter 2022. Det bruger din telefon 2G-netværket til, og det er der ikke planer om at udfase.

    2G-netværket kan dog give lidt dårligere samtalekvalitet end du er vant til - og så kan det tage længere tid fra du ringer op på mobilen til du kommer igennem hos modtageren.

     

    Aktiver VoLTE (4G-tale) på din mobil

    Er din mobil af nyere dato? Så sørg for at slå VoLTE (også kendt som 4G-tale) til i indstillingerne på mobilen. Se hvordan du bruger VoLTE i vores supportartikel. Så bruger du nemlig det hurtigere 4G-netværk til dine samtaler, og kan på den måde stadig have samtaler af god kvalitet med din kunder, når 3G-nettet lukker.

     

    Er du i tvivl, om du er klar til at vinke farvel til 3G-netværket, og om du stadig kan bruge din nuværende telefon, så se svarene på de oftest stillede spørgsmål nedenfor. Eller udfyld formularen, så kontakter vi dig med et knivskarpt tilbud på nyt udstyr til enten 4G eller 5G. Husk at du kan få tilbud på både mobiler, routere, tablets og bordtelefoner til din virksomhed 📞

     

    Mangler du nyt 4G- eller 5G-udstyr? Få et godt tilbud ⤵️

     

     

     

    Spørgsmål og svar om udfasning af 3G-mobilnettet

    Hvorfor skal 3G-netværket udfases?

    - Brugen af datatjenester, som fx streaming og hjemmearbejde, har ført til en gennemsnitlig årlig stigning i dataforbruget via mobilnetværket på omkring 35-40 procent. Der er derfor et kæmpe behov for hurtige mobilnetværk - også i fremtiden.

    For at du kan være sikker på, at du også kan have hurtigt mobilnetværk fremover, skal der være plads til 4G og 5G-teknologien på mobilmasterne. Derfor skifter TDC NET software i alle deres mobilmaster, og fjerner det langsommere 3G-netværk.
    Langt det meste tale- og datatrafik kører i dag allerede via 4G-netværket, og med udrulningen af 5G-netværket bliver mobilnettet fremtidssikret.

     

    Hvornår lukker 3G-netværket?

    - TDC NET begynder at lukke for 3G-netværket tidligst ved udgangen af 2022. Der kan derfor gå længere tid før 3G er udfaset på den sidste mobilmast.

     

    Lukker 2G-netværket også?

    - Nej, TDC NET har ikke konkrete planer om at lukke for 2G-netværket.

     

    Hvad betyder lukningen for mig?

    - Du kommer til at opleve hurtigt mobilnetværk - også i fremtiden, selv om dataforbruget fortsætter med at stige. Hvis din mobil er mere end 5 år gammel, kan det betyde, at du skal overveje, om det er på tide at investere i en nyere model, der kan bruge 4G eller 5G.

    Du skal også være opmærksom på, om du har noget andet udstyr, der ikke understøtter 4G, som fx et simkort i en router eller navigation i bilen. Du vil som regel kunne se på selve udstyret, hvilket netværk det bruger.

     

    MobiltelefoniKan jeg stadig bruge min mobil, når 3G lukker?

    - Har du en nyere mobil (under 5 år gammel), kan du stadig bruge den, når 3G-netværket bliver udfaset.

    Er din mobil af ældre dato, vil du stadig kunne tale og sende SMS'er på 2G. Du vil måske kunne mærke, at det tager lidt længere tid at ringe op, og din dataforbindelse vil være væsentligt begrænset.

    Kan jeg bruge tale via 4G (også kendt som VoLTE)?

    - Ja, vi har 4G-tale hos Relatel. Se hvordan du bruger 4G-tale. Bare husk at du skal aktivere det i indstillingerne på din mobil.

     

    Har jeg 4G og 5G på mit abonnement?

    - Der er adgang til 4G-netværket på alle vores abonnementer med data, så din forbindelse kommer an på hvilken telefon eller hvilket udstyr, du sætter dit Relatel-simkort i, og hvordan dækningen er i dit område.

    Relatel har både mobilabonnementer og mobilt bredbånd, hvor du kan få glæde af det endnu hurtigere 5G-netværk.

     

    Hvordan er 4G og 5G-dækningen på min adresse?

    - Tjek dækningen i dit område her.

     

    Skal jeg have nyt simkort, når 3G lukker?

    - Nej, du kan fint fortsætte med at bruge dit eksisterende simkort.

     

    Hvordan ser jeg, om mit udstyr bruger 3G?

    - Du vil som regel kunne se det direkte i displayet på det udstyr, du bruger (fx på en tablet eller dongle), eller i manualen til udstyret. 3G kan også hedde det knap så mundrette navn "WCDMA".

     

    Skal jeg genstarte min mobil eller mit udstyr, når 3G-netværket lukker?

    - Det kommer lidt an på selve hardwaren, men i langt de fleste tilfælde behøver du ikke at gøre noget.

     

    Savner du svar på dit spørgsmål om udfasningen af 3G, så kontakt endelig kundeservice på tlf. 71 99 99 99 eller skriv til kundeservice@relatel.dk

     

    Tilmeld dig Relatels nyhedsbrev

    Produktnyheder